היתרונות בחוגי שחייה לילדים לעומת חוגי ספורט אחרים

חוג שחייה לילדים

רוב האנשים יודעים ששחייה עוזרת לשפר את קצב הלב ואת זרימת הדם ולשמור על משקל בריא. מה שרוב האנשים לא יודעים, הם היתרונות הקטנים של השחייה המפרידים אותה מצורות אחרות של פעילות גופנית.

חוג שחייה לילדים מסייע לא רק לכושר הגופני הכללי, אלא סוג של ספורט לילדים הכולל שורה של יתרונות אחרים כמו:

  • חיטוב השרירים
  • בקרת הנשימה
  • איכויות מדיטטיביות שונות

לפני שנמשיך לספר בשבחיה של השחייה לבני כל הגילאים, כמה מילים לגבי התקופה בה אנו החיים והמקום החשוב והחיוני שהאימון הגופני תופס בחיים שלנו ושל הילדים שלנו.

כללי – על השפעות פעילויות הספורט

על מאפייני החיים בתקופה שלנו

אנשים רבים בימינו, ובכללם גם חלק מהילדים, סובלים מעייפות כרונית, מלחצים וממתחים אשר יכולים להיחשב כתופעות לוואי של כמה מההרגלים היומיומיים שלנו, המתרחשים בגלל חוסר בפעילות גופנית, אשר קשורה קשר הדוק להשגת נוחות גופנית ונפשית משוחררת ממתחים.

השאיפה של בני זמננו לנהל חיים בריאים, מאושרים וארוכים, והרצון לאפשר גם לילדים איכות חיים שמייחסת חשיבות לקידום הבריאות (הרבה יותר מסתם לבצע פעילויות יומיומיות) – היא המגמה הנוכחית המאפיינת את בני הדור הנוכחי בכלל ואת דור ההורים בפרט.

על פעילות גופנית כפעילות פנאי למען הבריאות

מספר האנשים המתייחסים בשנים האחרונות לפעילות הגופנית כאל פעילות פנאי נמצא במגמת עלייה, כאשר פעילות גופנית נחשבת לגורם החשוב להעלאת איכות החיים של האדם.

יחד עם זאת, תפיסת הבריאות מודגשת היום, יותר מאשר אי פעם, על ידי עצם ניהול הבריאות. כלומר, אופן התנהגותם של האנשים אשר מנהלים את בריאותם, מבוסס מלכתחילה על הדרך שבה הם תופסים את הבריאות.

יתר על כן, אנשים אלה עשויים לשנות את התנהגותם ככול שתפיסת הבריאות שלהם תשתנה, וכמובן לדרבן גם את ילדיהם בכיוון זה.

על אמונת הבריאות

מחקרים מתקדמים בנושא הפעילות הגופנית העלו כי תפיסת הבריאות היא אחד מגורמי המוטיבציה החשובים אשר משפיעים על הבריאות האישית של האנשים מבחינת:

  • קידום ההתנהגות שלהם
    • קידום אורח החיים שלהם
    • וקידום הסיפוק שלהם בחיים

שלושה אלמנטים אלה גם קשורים מאוד זה בזה.

על אמונת הבריאות והשפעתה על ההתנהגות

אמונת הבריאות מהווה מקור להתנהגות בריאותית וניתן להגדיר אותה כאמונה הסובייקטיבית של האדם על הבריאות. במילים אחרות, אמונת הבריאות משפיעה:

  • על ההתנהגות של האדם
    • על הבריאות שלו (או אפילו על האפשרות שמא יחלה)

אמונת הבריאות משפיעה מאוד על ההתנהגות החיצונית של האדם בגלל האופן שבו אמונה זו נטבעת עמוק בתודעתו.

את האמונה הבריאותית ניתן לתאר כגורם פסיכולוגי חשוב המאפשר לאדם בכלל ולילדים בפרט לתרגל באופן רציף תרגילי פנאי, כמו שחייה, באמצעות התנהגות מקדמת בריאות.

לאור דברים אלה, אמונת הבריאות יכולה להיחשב כמקור למוטיבציה.

מוטיבציה זו תגרום לאנשים לעצב את ההכרה והמימוש בהתאם לתנאי הגוף הספציפיים שלהם, ובאמצעות פעילויות ספורט.

על פעילות גופנית ותרומתה לבריאות הנפש

לפעילויות ספורט רגילות יש השפעות חיוביות לא רק על בריאותו הגופנית והפיזיולוגית של האדם, אלא גם על מצבו הנפשי והפסיכולוגי.

  • אחד המחקרים שעסק בנושא הראה כי סוג התרגול הגופני המועדף הוא מתווך חשוב במערכת היחסים שבין עוצמת האמון והתגובה הפסיכולוגית.
    • באופן כללי, ידוע כי השתתפות מתמשכת בפעילות ספורטיבית תורמת למניעה של השמנת יתר ושל מחלות שונות בקרב אנשים מבוגרים.
    • מחקר אחר מצא כי פעילויות גופניות והשתתפות באמון ספורט מקטינות תופעות כמו חרדה ודיכאון, ובכך משפיעות על האדם באופן פסיכולוגי חיובי.
    • יחד עם זאת, משחקי ספורט שבהם אנשים לוקחים חלק ואשר נחשבים כפעילויות פנאי, כוללים במקרים רבים תרגילים על הקרקע, מה שדורש רמה מסוימת של יכולת טכנית.
    • יתר על כן, הסיכון לפציעות במשחקי ספורט אלה הוא גבוה ובכך מהווה את נקודת החולשה שלהם. ניתן לראות זאת במקרים רבים שבהם המשחק גורם לחבלות, לשברים בעצמות וכו׳.

לעומת זאת, בעת פעילות ספורטיבית המתמקדת בשחייה, הסבירות להתרחשות של תאונות מסוגים אלה היא נמוכה מאוד. זאת לאור העובדה שמשקל הגוף פוחת בסביבת השחייה המשתמשת בציפה על פני המים.

כאן נעוץ היתרון הגדול של השחייה בהשוואה לפעילויות ספורט אחרות – ילדים, גברים ונשים בכול הגילאים יכולים ליהנות מספורט זה ללא חשש לפגיעות.

על המחקר של Lee & Oh באשר להשפעת השחייה על משתנים פסיכולוגיים

מחקר שנערך ב-2015 על ידי Deuk-Ja Oh ו-Bo-Ae Lee ונקרא: השפעת ההשתתפות בשיעורי שחיה על תפיסת הבריאות ועל אמונת הבריאות (Effects of participation in swimming lessons on health perception and belief) – מדווח כי למרות היתרונות המובהקים של השחייה, קיים היצע מצומצם מאוד של מחקרים שבדקו את הקשר בין השחייה לבין משתנים פסיכולוגיים שונים, ועוד פחות מזה מחקרים שעסקו בתפיסת הבריאות ובאמונת הבריאות לפי דירוג ההשתתפות בשחייה.

לאור דלות המחקר בנושא, ניסו Lee & Oh במחקרם לספק מידע בסיסי לגבי פעילויות פנאי יעילות יותר המקדמות בריאות. החוקרים בדקו את ההשפעה של מידת ההשתתפות בשיעורי שחייה של סוגים שונים של אנשים השוחים בבריכות שחייה, על תפיסת הבריאות ועל אמונת הבריאות, ובסופו של דבר ביקשו להציג בסיס תיאורטי הנוגע למשתנים הפסיכולוגיים המושפעים מההשתתפות בשחייה.

מה גילה המחקר של Lee & Oh?

במהלך המחקר הפיצו החוקרים 300 שאלונים לאנשים שנחשבים לנושאי המחקר, כולל 100 עותקים שנשלחו לאחת משלוש בריכות שחייה שנכללו במחקר. בסופו של דבר התקבלו 278 תשובות תקינות מאנשים בני 20 ומעלה הנוהגים לשחות בבריכה לפחות פעם בשבוע, אם לא כל יום, ושוחים בכל פעם בין 30-15 דקות, שעה או שעתיים.

תוצאות המחקר מראות כי:

  • בכל דרגות הפעילות, השחייה השפיעה משמעותית על משתתפי המחקר מבחינת ההתעניינות בבריאות והדאגה לבריאות.
    • משתתפי המחקר, ששחו בין חצי שעה לשעתיים, כלומר באופן אינטנסיבי יותר, דווחו על השפעה משמעותית של השחייה על כושר העמידות ועל הרגישות שלהם.
    • בכל שיעורי השחייה הללו דיווחו משתתפי המחקר על השפעה משמעותית על תפיסת התועלת של השחייה.

לבסוף, ממליצים החוקרים על מחקר המשך שיכלול שאלות נוספות שיאפשרו לערוך מחקר מקיף יותר ומדידה טובה יותר של הגורמים ותת הגורמים לתפיסת הבריאות או לאמונת הבריאות של אנשים שעוסקים בשחייה כפעילות ספורטיבית.

יתרונות השחייה לעומת פעילויות ספורט אחרות

כיוון שהשחייה מציעה יתרונות רבים באימון אחד, אתם יכולים ׳להרוג שתי ציפורים במכה׳ (או נכון יותר הרבה יותר משתיים…). הנה כמה מהיתרונות הפחות ידועים של השחייה, אשר ידרבנו גם אתכם לשלוח את הקטנים שלכם לחוג שחייה לילדים.

השחייה מאפשרת לילדים להתאמן טוב יותר ועם פחות כאב ומאמץ

מאחר שהמים תומכים במשקל הגוף, ילדים עם פציעה או ילדים הסובלים מהשמנת יתר יכולים לשחות בקלות לפרקי זמן ארוכים יותר מבלי שיופעל לחץ על המפרקים ועל העצמות של גופם. השחייה היא גם אחד מענפי הספורט הבודדים שלא גורמים ללחצים על מערכת השלד.

כשהילד שוחה בבריכה, ובמיוחד כאשר הוא נמצא תחת פיקוח מדריך בעת שיעור שחייה לילדים, הוא יהיה חשוף הרבה פחות ליצירת מגע עם משטחים קשים שעשויים להפעיל מאמץ על הגוף, מגע הקיים בסוגי ספורט אחרים, כמו מגע כפות הרגליים על הקרקע בעת ריצה, משחק כדורגל, כדורסל וכדומה. זאת משום שתנועות הגוף בזמן השחייה מרופדות על ידי מחסום המים.

יותר מזה, אם הילד שוחה בבריכה מחוממת במסגרת קורס שחייה לילדים שמתקיים גם בחורף, החום ישחרר את המפרקים והשרירים שיבואו לעזרתו מבחינת מניעת פציעות במהלך האימון.

השחייה מחזקת את טונוס השרירים של הילדים

המים צפופים פי 12 מהאוויר. מציאות זו הופכת את השחייה ליעילה יותר בכול מה שקשור לחיזוק טונוס השרירים, יחסית לכול סוג אחר של פעילות אירובית על הקרקע.

בעת השחייה גופו של הילד נהנה מאמון הלב וכלי הדם תוך כדי עבודה על איזון הגוף במים. שגרת אימון יסודית, כמו זו הכוללת שחייה, נחשבת לפעילות גופנית קרדיו-ווסקולרית (Cardiovascular). כלומר, היא כוללת את הלב, את הריאות ואת מערכת כלי הדם.

מחקרים מראים כי שחיינים נהנים משיעור תמותה נמוך בחצי יחסית לאנשים שאינם פעילים. מחקר משנת 2016 מצביע על כך שהשחייה יכולה לסייע בהורדת לחץ הדם ובשליטה על רמות הסוכר בדם.

אימון גופני המתרחש במהלך שחיה במים, מספק מידה מסוימת של התנגדות למים, באופן דומה מאוד להתנגדות שנוצרת בעת הרמת משקולות בחדר הכושר. אבל השהייה במים יוצרת על הגוף התנגדות מאוזנת ומבוקרת יותר מהרמת המשקולות. לכן בשחייה לא קיים החשש המאפיין את הרמת המשקולות ובא לביטוי בצורך לספור ולהתאזן תוך כדי הרמת המשקולות.

כמות ההתנגדות, יחסית לקושי בדחיפת הגוף כנגד המים, מאפשרת לשחיין לשלוט על מידת הלחץ ומסייעת לו למנוע מצבים של פציעה, כמו אלה הקיימים בעת ההרמה של משקולות כבדות.

השחייה משפרת את גמישות הגוף של הילדים

בניגוד לחדר כושר שבו משתמשים במכונות לאימון אזורים בודדים בגוף, השחייה מאפשרת לילדים להשתמש ברוב שרירי הגוף שלהם:

  • הקשת הרחבה שיוצרת פעולת הזרוע בעת השחייה מפעילה שרירי זרוע רבים אשר מוחמצים בדרך כלל בתרגול הבסיסי.

–       ואילו תנועת המיספרת ברגליים מאלצת את הגוף להשתמש בשרירי רגליים רבים יותר במגוון של תנועות זורמות.

השחייה עוזרת לגוף של הילד להתמתח ולהתארך כאשר הוא שולח יד קדימה ורחוק, עם כל חבטה של הזרוע במים. כל מי ששוחה ועושה מתיחות במים מגלה שתנוחות שקשה לתחזק אותן על פני הקרקע הופכות להרבה יותר נגישות כשהגוף נמצא מתחת למים. בעזרת תמיכת המים הילד יכול לאזן אפילו תנועות יוגה מסובכות שקשה לבצע על פני הקרקע.

השחייה משפרת את איכות הנשימה של הילד

בנוסף לחיזוק הלב, הריאות וכלי הדם, השחייה יכולה לשפר את יכולת הריאות ואת השליטה על הנשימה במקרה של ילד עם אסטמה.

בניגוד לאוויר היבש המאפיין את חדרי הכושר ומסלולי הריצה, בריכות השחייה מאופיינות באוויר עם רמות לחות גבוהות. האוויר הלח מקל מאוד על הנשימה, והוא מקל במיוחד על ילדים שסובלים מאסטמה. מחקרים מראים כי שחייה באופן קבוע עשויה לשפר את תסמיני האסטמה, אפילו שנה לאחר שהילד הפסיק את שגרת השחייה שלו.

גם אם הילדים לא סובלים מבעיות נשימה, שחייה יכולה לעזור להם להגדיל את נפח הריאות שלהם ולהכריח אותו ללמוד טכניקות נשימה נכונות ויעילות יותר.

יחד עם זאת, חשוב לדעת כי יש מחקרים המצביעים על כך שכימיקלים לחיטוי המשמשים לתחזוקת בריכות השחייה, עלולים להחמיר את תסמיני האסטמה.

השחייה עוזרת לבריאות הנפש של הילד

אם הרעיון של שחייה הלוך ושוב במסלול הבריכה מלחיץ אתכם, זה הזמן להשתחרר מהלחץ. כמו תרגילי כושר אחרים, השחייה מגבירה את האנדורפינים (endorphins) והם מצדים מגבירים את תחושת הרווחה.

לכן, השחייה עשויה לשפר את הביטחון העצמי ואת הכישורים החברתיים, אשר מצדם משפיעים מאוד על ההערכה העצמית של האדם.

בנוסף, משיכות הידיים הקצביות במהלך השחייה וצליל המים המפכפכים הופכים את השחייה להרבה יותר מרגיעה.

הוכח כי שחייה מייצרת את אותן ׳תגובות הרפיה׳ כמו היוגה, והמתיחות והכיווצים של השרירים במהלך השחייה מעצימים את החוויה הזו. השחייה מגבירה לא רק את הפקת הכימיקלים בגוף התורמים להרפיה אלא מסייעת גם למדיטציה.

בניגוד לחדר הכושר בו הילד מתמקד גם בפעילות של החברים האחרים בחדר, השחייה מאפשרת לו להתמקד בפשטות בנשימה שלו ולהטביע באופן יעיל את המחשבות הטורדניות.

השחייה משפרת את השינה

אמנם קשיי שינה הם בדרך כלל מנת חלקם של המבוגרים יותר בחבורה, אבל אם הילד שלכם סובל מתופעה זו, נסו לצרף אותו לקורס שחייה, ולראות אם חלה הטבה באיכות השינה שלו.

ניסוי שכלל מבוגרים שסבלו מנדודי שינה דיווח על שיפור באיכות השינה אצל אלה שהתעמלו באופן קבוע. ואם השחייה נגישה, היא עשויה להועיל מאוד למבקשים שינה טובה יותר.

השחייה שורפת קלוריות

שחייה היא דרך מצוינת לשרוף קלוריות, והיא מתאימה מאוד לילדים עם משקל עודף. כמות הקלוריות הנשרפת תלויה במשקל האדם ובמידת האנרגיה שהוא משקיע בשחייה. יש היום מחשבוני קלוריות אלקטרוניים שיאפשרו לכם לדעת כמה קלוריות שרף הילד בזמן אימון השחייה שלו. אולי כדאי להשתמש בהם ולו רק כדי לעודד אותו להמשיך לאחר שייראה תוצאות חיוביות.

השחייה טובה לילדים עם מוגבלויות.

נכות גופנית יכולה להגביל את אפשרויות האימון הגופני של הילד. מכיוון שהמים מספקים גם התנגדות וגם תמיכה, ילד עם מוגבלויות ימצא שהשחייה היא פשוט אפשרות אידיאלית עבורו.

ומכיוון שהשחייה יכולה להגביר גם את הביטחון העצמי ולשפר את המיומנויות החברתיות, השחייה עשויה להועיל מאוד לילדים עם מוגבלות שכלית.

לבסוף, היתרונות של לימוד שחייה באופן בטוח יכולים להוסיף לילד הרבה מעבר לכושר הנפשי והפיזי. בחלק מהמקרים שליטה בשחייה עשויה להיות מצילת חיים.

לחצו כאן וקראו עוד על חוגי שחייה לילדים ב- 2Swim

אולי יעניין אתכם גם?

מאמרים דומים באותו נושא

טיפים לשיפור סגנון השחייה

אתם שוחים באופן קבוע מזה כמה שנים ובא לכם לשפר את ביצועיכם? רוצים לשפר את סגנון השחייה לקראת תחרויות התריאטלון?

לקרוא בהרחבה

לימוד שחייה לילדים בפתח תקווה

איך בוחרים קורס שחייה לילדים? היכן ניתן למצוא קורס שחייה לילדים בפתח תקווה? מה יותר משתלם – לימודי שחיה בקורס או לימוד שחייה עצמאי? והיכן אוכל למצוא קורס לימוד שחייה בעיר שמועבר על ידי מדריכים מנוסים? כשהקיץ מגיע ואתו עונת הרחצה, הורים רבים ניבטים בפני שאלת הכדאיות האולטימטיבית והיא – האם לשלוח את הילדים לקורס […]

לקרוא בהרחבה