שחייה לשיפור הפרעת קשב וריכוז

החיים עם הפרעת קשב וריכוז הם קשים למדי. למרות האמונה הרווחת שהפרעה זו משפיעה רק על ילדים, היא משפיעה גם על לא מעט מבוגרים. מומחים טוענים כי פעילות גופנית סדירה יכולה לסייע בשיפור פעילות המוח, ולהעניק לבעלי הפרעת קשב וריכוז יתרון בהתמודדות שלהם עם הסימפטומים המאפיינים הפרעה זו. השחייה נחשבת לספורט המתאים במיוחד להרגעת ההיפראקטיביות המאפיינת אנשים עם הפרעת קשב וריכוז.

על הפרעת קשב וריכוז

במונחים המקצועיים, הפרעת קשב וריכוז בילדים ובמבוגרים נקראת: ADD (ראשי תיבות של Attention Deficit Disorder), והפרעת קשב וריכוז עם היפראקטיביות נקראת: ADHD  (ראשי תיבות באנגלית של: Attention Deficit Hyperactivity Disorder).

כמו ההומאופתיה, המציעה ריפוי אלטרנטיבי עדין ובטוח המשולב עם תרפיות וטיפולים אחרים, להתמודדות עם הפרעת קשב וריכוז, כך גם הספורט בכלל והשחייה בפרט, מציעים דרך אלטרנטיבית להתמודדות עם הפרעה זו אשר יכולה להשתלב בטיפולים הרפואיים המקובלים.

להיכנס לכושר ולהתחיל להתמקד

חוקרים ואנשי מקצוע בתחום הכושר מציינים את ההיבטים המנטליים החיוביים שמאפיין את האימון הפיזי הקבוע. בנייה של כל הרגל יכולה להיות מאתגרת למדי. אחד המחקרים, שנערך לפני מספר שנים בבריטניה, מצא שזה לוקח בממוצע 66 ימים, כלומר בערך 10 שבועות, עד שאנשים עם הפרעת קשב וריכוז, מסוגלים ליצור הרגלים חדשים או דרכים חדשות להתמודדות עם הסימפטומים שלהם.

כאשר אנחנו פעילים, המוח משחרר נוירוטרנסמיטרים, כגון דופמין. חומרים כימיים אלו דרושים לתפקוד תקין של מערכת העצבים, אך הם בדרך כלל חסרים באנשים עם הפרעות קשב וריכוז.

פעילות גופנית בשילוב עם טיפולים רפואיים אחרים, עשויה להפחית את התסמינים המאפיינים מקרים של הפרעת קשב וריכוז במבוגרים ובילדים, בכך שהיא מסייעת להם לשפר את רמות התפקוד שלהם.

ממחקר שפורסם ב-Journal of Abnormal Child Psychology, עולה כי מפגשים קבועים שכללו חצי שעה של פעילות אירובית לפני היציאה לבית הספר, סייעו לילדים צעירים עם סימפטומים של הפרעת קשב והיפראקטיביות לתפקד טוב יותר, והפכו אותם לקשובים יותר ונתונים פחות למצבי רוח. 

שחייה היא אחד מענפי הספורט היעילים ביותר באופן כללי, והיא מתאימה במיוחד לבעלי הפרעת קשב וריכוז. מסיבה זו הצטרפות לחוגי שחיה או השתתפות בלימודי שחיה לילדים מומלצות מאוד לילדים שאובחנו כבעלי הפרעה זו, והסיבות לכך הן:

השחייה שורפת אנרגיות עודפות

הפרעת קשב וריכוז מאופיינת כעודף אנרגיה. ולכן, שחייה היא פתרון מצוין להתמודדות עם בעיה זו. שחייה יכולה לשרוף בין 700 ל-500 קלוריות באימון של שעה אחת בלבד, על אחת כמה וכמה אם שוחים במסגרת של אימון שחייה מסטרס.

בשל מחסור בחמצן, השחייה גם מאלצת את השרירים לעבוד קשה יותר. לאחר שחייה הגונה, אתם מרגישים כאילו התאמנתם ממושכות בחדר הכושר. השחייה מקלה על אנשים עם הפרעת קשב וריכוז ״לקחת את עצמם בידיים״, להתיישב ולהתמקד במשימות היומיומיות שבדרך כלל נחשבות בעיניהם למונוטוניות ובלתי אפשריות להשגה.

שחייה היא ברוב המקרים פעילות אינדיווידואלית.

אלא אם כן אתם לוקחים חלק בלימודי שחייה למבוגרים, השחייה אינה ספורט קבוצתי. לילדים ולאנשים עם ADHA יש צורך להרגיש אינדיווידואליסטיים. ספורט קבוצתי לא יכול להתאים להם. ספורט, כמו שחייה או אומנויות לחימה, יכול להתאים להם הרבה יותר.

שחייה, גם כאשר היא נעשית בצוותא, היא אינדיווידואלית מספיק, על מנת להתאים למי שמתמודד עם הפרעת קשב וריכוז.

שחייה – ספורט בטוח

שלא כמו ריצה, כדורסל, כדורגל או ספורט דומה אחר, השחייה היא סוג של ספורט שרמת ההשפעה השלילית שלו על מפרקי הגוף בטלה בששים. למה הכוונה? השחייה, מעניקה יתרונות לא רק למוח אלא גם מבטלת את סכנת הלחץ המופעל על מפרקי הגוף בסוגי ספורט שמתקיימים על פני משטחים קשים.

השחייה עוזרת להתמקד

מציאת התשוקה לספורט היא מוטיבציה שמניעה את כולנו. אבל אנשים וילדים עם הפרעת קשב וריכוז, עלולים להתקשות למצוא בעצמם את התשוקה בה יוכלו להתמקד. למרבה המזל, השחייה הוכחה כסוג של ספורט שמושך אליו רבים מבעלי ה-ADHD.

השחייה היא ספורט כייפי

בעלי ADHD נוטים להשתעמם בקלות רבה. הליכה או ריצה על ההליכון בחדר כושר, מבלי להגיע לשום מקום, עשויה להיות פעולה חוזרת על עצמה שמשעממת עד מוות. לעומת זאת, השחייה מעניקה תחושה של משחק יותר מאשר של אמון גופני.

עבור מי שעשוי לחשוב שהשחייה יכולה להיות משעממת, יש היום אוזניות שניתן להשתמש בהן מתחת למים, ולהקפיץ את האווירה כשאתם שוחים בבריכה הלוך ושוב.

לשחייה יש מטרות בנות השגה

שחייה מאפשרת לכול שחיין להגדיר לעצמו מטרות שונות בנות השגה. המטרות יכולות להיות:

  • לעזור לבעלי ADHD להישאר ממוקדים ולספק להם מוטיבציה רבה יותר.
  • לשחות למרחקים גדולים יותר
  • לשחות מהר יותר
  • לשלוט בסגנון שחייה זה או אחר

יש הרבה אפשרויות אותן ניתן להגדיר כמטרות, כך שאין בעיה להגדיר יעדים עבור שחיינים בכול רמות המיומנות וסגנונות השחייה.

אף פעם לא קל להתמודד עם בעיות של קשב וריכוז. אבל, יחד עם הטיפול הרפואי, השחייה יכולה להיות אחד החלקים החשובים בגישה לטיפול פרואקטיבי שעוזר להתמודד עם סימפטומים ספציפיים של ה-ADHD ועם הבריאות הנפשית והפיזית כאחד.

אולי יעניין אתכם גם?

מאמרים דומים באותו נושא

סגנון החזה- לא מה שחשבנו…

סגנון החזה הוא אחד הסגנונות המדוברים ביותר בעולם השחייה, ובצדק. סגנון החזה בעל מורכבות טכנית גבוהה. תנועות הרגליים ותנועות הידיים בסגנון החזה מבצעות תנועות בזויות מאוד מיוחדות לסגנון שיש צורך ברמת מודעות גבוהה ביותר על מנת לבצע אותן נכון. הסגנון עצמו מחייב שילוב רב של כח בידיים וכח ברגליים, ושלא נדבר על התזמון הנכון בסגנון […]

לקרוא בהרחבה

שחייה במהלך ההריון

את בהריון, סוחבת עלייך כמה קילוגרמים מיותרים, והדבר האחרון שיש לך חשק לעשות, זה להתחיל בפעילות גופנית. אבל בבריכה, או בים, את שוקלת רק עשירית ממשקלך על היבשה. פירוש הדבר שאת לא מתנדנדת מצד לצד בגלל הבטן הכבדה, ואת מרגישה לפתע קלילה וגמישה יותר. מה שיכול להיות פינוק אמתי. מה לאישה בהריון ולקורס שחייה? למען […]

לקרוא בהרחבה