בית הספר לשחיה הגדול בישראל

לימודי שחיה בסגנון חתירה

לימודי שחיה בסגנון חתירה
לימודי שחיה בסגנון חתירה

תוכן עניינים

לימודי שחיה בסגנון חתירה

שחייה היא ללא ספק ספורט משנה חיים, שכן היא משלבת בתוכה הפעלה רחבה של שרירים, תכנון תנועה וכמובן טכניקה מאתגרת לא רק לגפיים אלא גם לקישוריות שבין אונות המוח. עם זאת עבור רבים לימודי השחייה בגילאים צעירים היו טראומתיים, מה שהשאיר את התענוג הצרוף והיכולת לעצב את הגוף בצורה מהירה, דווקא כזיכרון מאכזב הכולל בעיקר "בזבוז" אנרגיה בתוך המים. לכן בשורות הבאות ננסה להסביר מה יכולות להיות הטעויות בזמן שחיה בסגנון חתירה, אילו יתרונות יכולים לצמוח מספורט טכני שכזה וכמובן האם לימוד שחיה בסגנון חתירה יוכל עדיין להתאים גם לשחיינים מבוגרים המבקשים ללמוד את רזי החתירה.

כל הסגנונות מובילים לחתירה

לפני הצלילה אל לימודי החתירה או מה יהיו היתרונות שבלמידת טכניקת שחיה שכזו, חשוב להכיר כי לימודי שחיה בסגנון חתירה במרבית המקרים יהיו עדיפים מסגנונות כמו פרפר גב או חזה. אחת הסיבות לכך היא שימוש מועט באנרגיה, לצד מרחקים ארוכים איתם ניתן להגיע בסגנון שכזה. זו הסיבה שלא מעט ספורטאים משתמשים בסגנון זה כשאר מדובר בשחייה במים פתוחים, שכן להבדיל מסגנון פרפר אשר מעניק את אותו קצב השחיה במים, כאשר מגיעים אף הוא גורם לאיבוד כוח יקר וגורם לתחושת עייפות בזמן קצר יחסית. 

היתרונות של לימודי שחיה בסגנון חתירה

סגנון חתירה נחשב לא רק לסגנון נפוץ במיוחד, אלא לכזה אשר מפעיל מספר גדול של שרירים בין אם מדובר בשרירי ליבה של היד האחורית, שרירי העכוז ועד לשריר הרחב גבי. שימוש בכל השרירים הללו גם הופך את סגנון החתירה אל סגנון השחיה הבריא ביותר, כאשר כל חצי שעת שחיה בסגנון שכזה תעזור להשיל בין כ-335 עד 500 קלוריות! 

אבל היתרונות של סגנון חתירה לא נעצרים רק בכמות הקלוריות הצפויות להישרף במהלך השחיה, אלא גם ביכולת לשמור על כושר ולעשות זאת מבלי להעמיס על השרירים, על מפרקים כאובים, עמוד שדרה ועוד. יתרון זה נובע גם בשל היעלמות כוח הכבידה מתחת למים, יחד עם הפעלת שרירים נכונה אשר איננה כוללת התנגדות או לחץ כבד מדי על אזורים שונים בגוף ובכך גם הופכים את שחיה בסגנון חתירה לספורט עם הסיכויים הכי נמוכים להיפצע בו. 

טעויות חתירה נפוצות ומדוע חשוב להשקיע בלימוד מסודר

עבור אלו שחווה טראומה קלה מלימודי שחייה בגיל מאוד צעיר, ככל הנראה יתקשו להגיע שוב אל קורס בסגנון חתירה או בכל סגנון אחר. ולעיתים הם גם יעדיפו להמשיך ו"להתפרפר" בתוך המים עד שהם מאבדים את כוחם וממצים. עם זאת גם עבור אלו שאינם מבקשים להגיע אל חוג שחיה, ככל הנראה ימצאו עצמם מבצעים את הטעויות הבאות אשר עלולות אף לפצוע אותנו. 

על כן הטעות הנפוצה היא יד נופלת אל תוך המים בזמן הנשימה, דבר הנובע בחלק מהמקרים כאשר השחיינים חשים במצוקה מחוסר אוויר ומוציאים שתי עיניים מעל המים בשביל לנשום ואז "מרסקים" את היד לתוך המים. פעולה שכזו מתקיימת לעיתים גם מחוסר בטחון בתוך המים או מנשימה לא מאוזנת, על כן חשוב שהאוזן תיגע בכתף בזמן הנשימה ולמרות הלחץ לאפשר מתיחה איטית וקלה ובכך למנוע את חבטת היד על המים. 

טעות נוספת נקראת "יד עצור" שהיא מתקיימת אצל חלק עצום מהשחיינים ושלא לומר כמעט שמונים אחוז מהשחיינים הצעירים או אלו הזקוקים לריענון מבצעים את התנועה, הכוללת הרמת יד מתוחה ובכך גורמים לשקיעה של הרגליים ואף למחסור בחמצן. ובכדי לשפר זה מומלץ לבצע מתיחה מותאמת אל גמישות היד, ובצורה כזו גם נפחית את העומס על הגב, נוריד "משקל" מהרגליים ונשחה תחת פחות התנגדות. 

לימוד שחיה בסגנון חתירה למבוגרים-מה זה יכול למנוע?

היתרונות של שחיה בסגנון חתירה אכן יכולים להועיל לשמירה על הגוף, על העצמות ועל הגמישות שלו אך לא מעט מחקרים מצאו כי שחיה בסגנון חתירה ובכלל עוזרת למנוע לא מעט תופעות שרובנו היינו מבקשים להיפטר. המחקר הראשון שנעשה על ידי אוניברסיטת דרום קרוליינה, בדק כ-547 גברים בין הגילאים 20 עד 90. המחקר מצא כי הקבוצה שביצעה שחיה באופן קבוע, הצליחה להגדיל את תחולת החיים שלה מעל ל-5% אחוזים בממוצע! 

מחקרים אחרים מצאו כי פעילות גופנית כמו שחיה, מאפשרת ירידה משמעותית של מתחים בגוף. זאת בראש ובראשונה בשל המגע של הגוף במים, אשר מסייע לשחרר מתחים בצורה אוטומטית. לאחר מכן השילוב של תנועות בצורה מדיטטיבית, מסייע לתחושת רוגע וריכוז. כמו כן מחקרים נוספים מצאו, כי שחיה משפרת את היכולת בשליטה על הסוכר עבור אלו הסובלים מסוכר גבוה או נמצאים בקבוצות סיכון ועוד נמצא כי הסיכוי לחלות במחלות לב יורדת משמעותית כאשר מדובר בשחיינים(לא רק אולימפיים).

אילו חוגי שחיה בסגנון חתירה קיימים?

ובשל סיכוי נמוך במיוחד להיפצע בשחיה, קיימים גם חוגי שחיה בסגנון חתירה למבוגרים ובדומה לכל אסכולה אותה ניתן ללמוד גם סגנון חתירה מתחלק לכמה שלבים. על כן החוג הראשון כולל לימוד בסיסי של לימודי חתירה וכולל גם לימוד של שחיה בסגנון גב. הקורס כולל שניים עשר מפגשים, כאשר כל מפגש הוא בן ארבעים וחמש דקות ובו ישנם עד כ-7 משתתפים. במידה ונבקש להעמיק ביכולת החתירה ובבניה נכונה של הכושר הגופני, קיים גם לכך קורס הנחשב לקורס "שלב שני". 

אורכו של שיעור בקורס שכזה מתארך עד לשעה, הוא כולל התאמה ובניה אישית של טכניקות ודגש גם על בנייה נכונה ודרסטית של הכושר הגופני בתוך המים. לאלו המבקשים לשלב גם סגנונות שחיה נוספים וגם לשפר את הסיבולת ויכולת הגמישות במים, יוכלו לעשות זאת בקורס שחיה למתקדמים הנחשב להכנה מצוינת עבור מתאמני טריאתלון וגם עבור שחייני ים. 

דגשים לפני לימוד שחייה ובכלל

חשוב לזכור כי פעילות ספורטיבית מתחת למים היא פעילות ספורטיבית לכל דבר, לכן מומלץ לבצע מתיחות מתאימות ובכך גם לשמור על סיכוי נמוך לפציעות, יחד עם זאת חשוב גם לא לאכול דברים כבדים לפני השחיים וכמובן שלא לצרוך משקאות חריפים. כמו כן מומלץ להתאים משקפיים ובגדי ים נוחים, שכן כל פעילות ספורטיבית דורשת מקסימום של נוחות גם כשהיא מתבצעת תחת למים. ולמרות העדיפות של שחיה בסגנון חתירה, מומלץ להכיר סגנונות שחיה נוספים, להרחיב את העומקים והטכניקות הקיימות ובעיקר להרגיש בנוח בתוך המים ולהנות. 
ליצירת קשר לחץ כאן

 

מהם הטכניקות החשובות ביותר לחתירה נכונה

הטכניקות החשובות ביותר לחתירה נכונה הן: חשיבה על תנועת הזרועות והרגליים כמו "סכין חדה" כדי לצמצם התנגשויות וכן להקפיד על נשימה נכונה וטכניקת הנשימה הנכונה בזמן חתירה.

מהם היתרונות של לימודי שחיה בסגנון חתירה?

לימודי שחיה בסגנון חתירה מאפשרים לשחות בצורה יעילה יותר ולחסוך מאמץ במהלך השחייה. הם מפתחים את השרירים הנדרשים לסגנון זה ומשפרים את האיזון והטכניקה של השחייה.

מהם הציוד המתאים לחתירה

הציוד המתאים לחתירה כולל משקפי שחייה, כובע שחייה, ובגדי ים נוחים ומתאימים. ישנם גם פיננסים, המגן על השחיין ועוזרים לו להישאר מאוזן במים, ומסכות צלעות המקלות על טיפול בתנועות הזרועות והרגליים.

מה ההבדל בין סגנונות שחייה שונים ולמה חשוב ללמוד גם את הסגנון הזה

ההבדל בין סגנונות השחייה נמדד בסגנונות המשתמשים בפעולת הידיים והרגליים. סגנון חתירה מתמקד בפעולת הידיים ובכך מאפשר שחייה בצורה יעילה יותר. חשוב ללמוד גם סגנון זה מכיוון שהוא משפר את הכושר הגופני, מעודד את האיזון והתחושה למים, ומסייע להפחית את סיכון הפציעות בזמן השחייה

שאלות נפוצות

השחייה מהווה תרגול מצוין לכל הגוף ומפעילה מערכת לב-עורקית, נשימתית ושרירית. היא מצוינת לשיפור הכושר הגופני והבריאות הכללית, מפחיתה מתח ומחזקת את הגוף.

חשוב לבחור בבגדי ים שמתאימים למטרת השחייה ולסוג הפעילות שתבצעו. כמו כן, חשוב לבחור בבגדי ים המתאימים לצורת הגוף והמשתנים בהתאם לכושר הפיזיולוגי שלכם.

חשוב להיות זהירים ולעקוב אחר הנחיות הבטיחות כמו לא לשחות לבד, להימנע משחייה לאחר האכילה, להישמע לגופם שלנו ולעצור את הפעילות במקרה של כאבים או בעיות רפואיות.

ישנם מספר דרכים לשפר את הטכניקה שלכם בשחייה כמו לקחת שיעורי שחייה, לצפות בסרטוני הדגמה ולתרגל

דילוג לתוכן