בית הספר לשחיה הגדול בישראל

האם להכניס את הילד שלי לעולם השחייה התחרותית- יתרונות וחסרונות

ילדים רבים בגילאי 5-6 מתחילים ללמוד שחייה במטרה לרכוש את מיומנות השחייה.
אלא שחלקם מתאהבים בתחום, מגלים כישורי שחייה יוצאי דופן, המאמן מדבר בשבח "כשרונם המבוזבז" אם לא ייכנסו לעולם השחייה התחרותית- ואז מתחילה הדילמה. האם נכון לאפשר לילד להיכנס אל עולם השחייה התרותית על כל המשתמע מכך? כמובן שאין תשובה חד משמעית לשאלה, אך מאמר זה נועד לסייע להורים המתלבטים.

על היתרונות והחסרונות שבעולם השחייה התחרותית

 יתרונותיה וחסרונותיה של השחייה התחרותית הם למעשה יתרונותיו וחסרונותיו של הספורט התחרותי בכלל.  ספורט תחרותי טומן בחובו לא מעט יתרונות. היתרון המרכזי טמון בחוסן הפיזי שהעיסוק היומיומי בספורט יאפשר לילדינו לבנות. הניסיון המתמיד לשפר הישגים, האימונים הרבים והעבודה היומיומית על שיפור היכולות הגופניות- כל אלה הם בעלי השלכות חיובית על גופו של הילד ועל בריאותו.

מעבר לכך, ספורט תחרותי בכלל ושחייה תחרותית בפרט דורשים משמעת עצמית, עמידה בהישגים, מחוייבות גבוהה ונחישות- וכל אלו הן תכונות המשמשות כלי משמעותי לחיים.
יש אף הטוענים, כי ילדים ספורטאים המתחרים בענפי הספורט השונים ובשחייה בפרט הם ילדים שממוצע הציונים שלהם בבית הספר הוא גבוה מהממוצע, זאת בשל החשיבות שהם מייחסים להישגים, היכולת שלהם להסתדר היטב במסגרת והחתירה המתמידה לשיפור תוצאות. לצד החוסן הפיזי שהוזכר לעיל, המצדדים בהכנסת הילדים אל עולם הספורט התחרותי והשחייה התחרותית בפרט, ידברו בשבח החוסן הנפשי שמאפיין ילדים ספורטאיים, מאחר שהם נדרשים לעמוד במצבי דחק שהם פועל יוצא של סיטואציות תחרותיות.
לצד כל היתרונות המצויינים לעיל רצוי, כי הורים ייקחו בחשבון שעולם הספורט התחרותי אינו רק מלא בשושנים. אותם יתרונות המצויינים לעיל יכולים בקלות להפוך לחסרונות במקרים בהם מדובר בילדים שאינם חזקים נפשית מספיק כדי להתמודד עם מצבי לחץ, במידה ומדובר בילדים פרפקציוניסטיים שהצורך להצטיין הוא כמעט אובססיבי עבורם ועל כן הם מתקשים להתמודד עם כשלון או במידה ולילד יש מאמן שלוחץ מידי, שאינו מתחשב במצבו הרגשי- נפשי של הילד ושמכור לתוצאות, להישגים ולנצחון לא משנה באיזה מחיר.
כל אלה יכולים להיות הרסניים עבור הילד ולהזיק לו מבחינה פיזית ונפשית כאחד.

ילדים שאין להם זמן להיות ילדים

היבט נוסף שיש לקחת בחשבון הוא, כי ילדים שנכנסו לעולם השחייה הם ילדים שאין להם פנאי וזמן להיות באמת ילדים ולהשקיע בתחומים נוספים שמעניינים אותם ושטבעי שבתור ילדים ירצו להשקיע בהם.
במילים אחרות, על אף היתרונות שבשחייה התחרותית, היא עשויה לגזול מהילדים את שנותיהן היפות וזהו פרמטר שיש להתייחס אליו בביצוע ההחלטה לגבי שילוב הילד בעולם השחייה התחרותית.
דילוג לתוכן