בית הספר לשחיה הגדול בישראל

הקשר בין הפרעות קשב לשחייה

הילד שלכם אובחן לאחרונה כבעל הפרעת קשב וריכוז? הדיונים בבית על אודות דרך הטיפול האידיאלית טרם הגיעו לידי מיצוי? קראו את המאמר הבא, גלו את הקשר שבין שחייה לבין הפרעות קשב וריכוז והבינו כיצד השחייה יכולה להקל על ילדכם להתמודד עם בעיות הקשב מהן הוא סובל.

שחייה טיפולית

המודעות לקיומן של הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים ומבוגרים כאחד הולכת וגדלה. כיום בכל כיתת לימוד בבית הספר עשויים להיות לפחות שני תלמידים בעלי הפרעות קשב וריכוז, נתון שמסביר מדוע המונח הפרעות קשב וריכוז פרץ בסערה אל השיח הפדגוגי, החינוכי והפסיכולוגי. ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז הם ילדים שהתפקוד הנוירולוגי שלהם בכל התחומים הקשורים לקשב ולריכוז הוא לקוי מבחינה אורגנית ועל כן התנהגותם מאופיינת ברמת מוסחות גבוהה, בתזזיתיות, בפעילות יתר, בחוסר יכולת לשבת ללא נוע לאורך זמן, בהיעדר יכולת להתמקד במשימה אחת, בחוסר שימת לב לפרטים, בחוסר שקט פסיכו-מוטורי ועוד. דפוסי התנהגות אלה מעוררים קשיים רבים איתם נאלצים תלמידי בעלי הפרעות קשב וריכוז להתמודד הן במגרש הביתי והן בבית הספר. לצד הדרכים הנפוצות וה"ממסדיות" יותר לטיפול בבעייה כמו נטילת תרופות, טיפול פסיכולוגי ועוד, לאחרונה הפכה השחייה לאמצעי נוסף שמסייע לילדים הלוקים בהפרעות קשב וריכוז להתמודד עם השלכותיהן. שחייה טיפולית או הידרותרפיה מבוססת על כמה הנחות יסוד, המרכזיות שבהן הן כי ילד שנמצא בתנועה הוא ילד שמסוגל להפגין יכולות קשביות גבוהות יותר וכי אימון למערכות החושים, עבודה על הקואורדינציה הרב איברית וחוויית תנועה חיובית יתרמו לילדים בעלי הפרעות ריכוז וקשב. יש לזכור, כי פעילות גופנית בכלל ושחייה בפרט מסייעות להגביר את זרימת הדם למוח, פעולה שיש בה כדי לשפר את רמות הקשב והריכוז ועל כן שחייה נחשבת כפעילות מיטיבה עבור ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז. יתר על כן, ביצוע פעילות גופנית באופן סדיר מחזק את הגוף, תורם לעיצובו ומפתח בקרב הילדים חוסן פיזי, שבתורו יתרום לביטחון העצמי שלהם. הערכה עצמית גבוהה היא חשובה עבור ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז, שהדימוי העצמי שלהם פעמים רבות פגוע בשל חוסר יכולת להביא לידי מימוש את הפוטנציאל שלהם ולהגיע להישגים משביעי רצון במסגרת הלימודית.

מהי הקונסטלציה שבה מתקיימת השחייה הטיפולית?

שחייה טיפולית מתקיימת במסגרת פרטנית או בקבוצת שחייה שבה משתתפים ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז ובהדרכתו של מאמן בעל ניסיון לא רק בלימוד שחייה, אלא גם בעבודה עם ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז שצרכיהם שונים מאלו של ילדים שאינם סובלים מההפרעה.

דילוג לתוכן